Tercer trimestre


El dia 22 de febrer es van seleccionar els programes de recerca presentats al RecerCaixa 2012 que rebrien ajuts. De tota la convocatòria n'han seleccionat 25 projectes d'alt interès científic i social. Dins l'àmbit de la cultura com a motor d'integració social i desenvolupament econòmic,  José Luis Martí Mármol, investigador del Departament de Dret de la UPF, desenvoluparà el projecte " Cultura política democràtica i noves formes de participació ciutadana", dotat amb 74.776,02 euros.
És interessant perquè en el vídeo de presentació d'aquest projecte podem veure-hi reflectits alguns conceptes que em treballat a classe tant aquest trimestre com el passat. Entre altres legitimitat, poder polític, ciutadania, esfera pública, participació democràtica i les institucions polítiques.

Faré unes explicacions breus per recordar algun dels conceptes ja tractats a classe:
  • Esfera pública: segons J.Habermas és un tercer espai situat entre l'espai privat (família i amics) i l'espai públic governat i controlat per l'estat. En l'esfera pública és l'espai on es demanen justificacions i explicacions a l'estat per les seves decisions.
  • Ciutadania: presenta unes característiques bàsiques :                                                                      
                                    - Pertinença a una comunitat política
                                    - Participació ens els assumptes polítics
                                    - Reconeixement legals de drets i deures
  • Legitimitat: és l'acceptació del dret del governants d'imposar la seva voluntat i implica que aquest poder i el seu exercici està justificat.


Espero que us hagi semblat interessant aquesta aportació.
Maria Vila Benach


Sistemes Polítics


En aquesta nova entrada al blog us adjunto un enllaç a un vídeo d'un programa de televisió que considero ideal per entendre alguns dels sistemes polítics actuals. El passat dia 25 d'abril, el programa "els divendres" de tv3 va entrevistar a Ferran Requejo, catedràtic de Ciència Política de la UPF. En l'entrevista explica en què es distingeixen els diferents models de monarquia i república exemplificant cada sistema. A més a més al final es qüestiona el paper de la casa real espanyola i alguns altres temes. 

http://www.tv3.cat/videos/4550991/Tertulia-dactualitat-amb-el-professor-Ferran-Requejo

Maria Vila Benach


Drets humans


Els drets humans ens pertanyen només pel fet de ser éssers humans, i per això crec que s'ha de vetllar perquè tots els homes i dones d'aquest planeta gaudeixin d'aquests drets.
En aquesta entrada adjunto un vídeo sobre la declaració universal dels drets humans per tal que tots puguem conèixer-los.




Seguidament adjunto la pàgina web de la ONU, on hi trobem un preàmbul i seguidament, els 30 drets humans.

http://www.un.org/es/documents/udhr/

Ana Barroso Fernández




La divisió de poders segons Montesquieu

El baró de Montesquieu (1689-1755), d’origen nobiliari, era un admirador de les institucions britàniques. La seva obra fonamental va ser De l’esperit de les lleis (1748). Per a Montesquieu hi havia tres tipus de govern: republicà, monàrquic i despòtic.

Va criticar el despotisme perquè considerava que no tenia lleis ni regles i es basava en el temor. Per evitar l’abús de poder, Montesquieu va defensar la divisió de poders, seguint el model anglès: el poder legislatiu corresponia als Parlaments, en els quals havien d’estar representats tots els grups socials; el poder executiu havia d’estar en mans del rei; i el poder judicial havia de ser independent.
L’aportació més important de Montesquieu a la història del pensament polític és la idea de la divisió de poders, que ha arribat fins els nostres dies.





















Ana Barroso Fernández


Mirades diferents sobre el ser humà

En aquest enllaç a un vídeo del youtube podeu trobar-hi una breu explicació sobre les diferents mirades que trobem sobre l'ésser humà. Aquestes mirades han canviat amb el pas del temps i en aquest curt vídeo hi queden reflectides.

Maria Vila Benach


Treball de política: Patzcuaro

Aquí penjo el treball sobre política de la Sonia Albizu, l' Óscar Garcia i l'Ana Barroso. El nostre país es diu Patzcuaro i és una illa d'Oceania.


Power final from anabf8

Ana Barroso Fernández

L'ésser humà

Com a classe hem treballat relativament poc el tema del ésser humà he trobat aquest video, que està dividit en dos, per a que poguem entendre-ho millor, en aquests videos està una mica més explicat que el que hem fet a classe, d'aquesta manera per a l'examen i per a la vida ho sabrem millor.



Aqui us els deixo!! Espero que us vagin bé!

Aina López



Els drets humans

Tothom sap que els drets humans van ser creats per la ONU després de la Segona Guerra Mundial, aquests drets van ser acceptats i es va firmar el tractat. Avui en dia tothom té dret a tenir aquest recull de drets, però en molts països, aquests no es respecten. Aquí us deixo una noticia que parla sobre la violació d'aquests drets.

24 de mayo, 2012 — El ejército sirio y la oposición armada cometieron graves violaciones de los derechos humanos, entre las que se incluye la tortura y ejecuciones extrajudiciales, según un informe de la ONU publicado el jueves.

Los expertos subrayan que los militares y los servicios de seguridad del país son los autores de los actos más graves, perpetrados durante operaciones de búsqueda y captura de disidentes o de grupos armados de la oposición.

La comisión independiente que redactó el informe condenó la naturaleza indiscriminada de la serie de explosiones que causaron numerosas muertes en Damasco, Idlib, Aleppo y otras zonas. También lamentó los actos de pillaje, quema de hogares y la interrupción sistemática de la distribución de comida y bebida en algunas áreas del país, y la privación de la atención médica.

Los civiles, incluidos los niños, fueron frecuentemente las víctimas mortales de los bombardeos. El informe también denuncia los casos de muerte y de tortura de niños y adolescentes detenidos por el ejército e interrogados para que admitan que sus familiares son miembros de los grupos de la oposición.

Per què hi ha gent que no és respectada com un ésser humà, per què no és tractada segons els drets universals, per què en la majoria de països no existeix la igualtat entre persones...?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada